Pers

IT-opleiding zkt. studenten (Metro, 6 febr. 2009)

vr 06 februari 2009

De belangrijkste oorzaak voor het tekort aan IT-profielen op de arbeidsmarkt is niet ver te zoeken. Het aanbod aan studenten informatica is gewoonweg te klein om aan de vraag naar informatici te voldoen. Ook de toestroom van jonge ingenieurs is nauwelijks groter. Hoe kan je jongeren doen warmlopen voor IT-beroepen, en waar zijn ze tegenwoordig eigenlijk naar op zoek? Deze en nog andere vragen legden we tijdens een door Metro georganiseerd debat voor aan een aantal rekruteringsverantwoordelijken die op zoek zijn naar IT-profielen.

Het gaat om de paradox van de informatica. Jongeren zijn in staat om een computer te gebruiken - en spelen op de computer vinden ze helemaal het einde - maar ze hebben absoluut geen interesse voor de complexiteit en de innovatie die achter het scherm verborgen liggen. Op dat vlak is er een immens grote kloof. «Het is niet omdat ik graag een bad neem, dat ik ook loodgieter wil worden!», vat Kris Poté, vice-president marketing & communication bij Capgemini, samen. «De generatie die is opgegroeid met informatica, computers, internet en gsm, gebruikt al deze tools als instrumenten, maar heeft weinig behoefte om te weten hoe ze werken, en zeker niet om hier een studie aan te wijden.»

Hoe kan je hun interesse hiervoor wekken? Al is er wel degelijk een rol weggelegd voor de overheid en voor de organisaties die bedrijven vertegenwoordigen, toch zijn de deelnemers aan het debat het erover eens dat bedrijven zelf initiatieven moeten nemen. «Wij moeten al in een heel vroeg stadium aan de studenten uitleggen hoe bedrijven functioneren en welke functies zij aanbieden», legt Jorgen Vranken uit, Sourcing & Talent Manager bij Telenet. «We moeten laten zien wat een IT-specialist doet in een bedrijf als Telenet. Hij houdt zich bezig met interne processen, hij onderhoudt contacten met klanten, en er zijn nog tal van andere aspecten. Kortom, we moeten een duidelijk en concreet beeld geven van zijn werk. Bij Telenet hebben wij dit gedaan via onze deelname aan «I Love IT», een initiatief van Agoria en enkele hogescholen. Voor leerlingen van 15 en 16 jaar hebben wehebben een workshop georganiseerd over digitale televisie. Als we een concreter beeld geven van de IT-beroepen, worden ze ook aantrekkelijker.»

Zijn mening wordt gedeeld door Katia Battheu, Director Service center & remote infrastructure operations bij Belgacom. «Via stages in bedrijven, studentenjobs of ludieke informatiedagen tijdens de schoolvakanties, kunnen wij hier iets aan doen. Vorig jaar hebben wij bijvoorbeeld een interne sessie georganiseerd voor de kinderen van onze werknemers. Het thema van deze dag was «ICT=FUN» en het was een echt succes. Het is onze taak om al onze beroepen tastbaar te maken voor jongeren, en wij hebben de middelen om dit te doen.» «Wij zetten partnerschappen op met scholen. Ook ons Young Potential-programma biedt mogelijkheden voor tal van jongeren, specifiek in onze ICT-diensten.» Erik Van Overloop licht de aanpak van de Landsbond der Christelijke Mutualiteiten toe, die ook op zoek is naar jonge IT-profielen: «Wij proberen in contact te komen met jongeren die nog geen studiekeuze hebben gemaakt, maar wij nemen IT nooit als startpunt van deze aanpak. Wij richten ons in feite op processen die gebaseerd zijn op IT, maar die in werkelijkheid te maken hebben met de business en met onze rol in het gezondheidszorgsysteem in België. Dat zijn ook de eerste zaken die wij moeten uitleggen: waarvoor dient een SIS-kaart? Wat gebeurt er bij een hospitalisatie? ...»

Een informaticadiploma?

Om in contact te komen met jongeren gebruiken bedrijven tal van kanalen: stages, bedrijfsbezoeken, aanwezigheid op evenementen... Die aanpak vraagt tijd en zal het tekort niet van vandaag op morgen oplossen. Bij het rekruteren van IT-profielen staren de HR-verantwoordelijken zich niet meer blind op het diploma. «Natuurlijk blijft het diploma van primordiaal belang voor uiterst technische functies», merkt Erik Van Overloop op (Christelijke Mutualiteiten). «Voor andere functies zoeken wij niet uitsluitend gediplomeerden in IT. Waar wij behoefte aan hebben, zijn mensen die bijvoorbeeld over goede analytische en communicatieve vaardigheden beschikken, en die blijk geven van hun interesse in IT. Wij nemen hen dan in dienst en stellen opleidingen voor. Daarna kunnen ze zelf verder nadenken over de richting die ze willen inslaan, en sommigen kiezen er dan voor om in onze IT-afdeling te blijven.»

Jorgen Vranken (Telenet) is van mening dat het diploma een garantie biedt voor een zeker basisniveau. «Waarom zou iemand met een opleiding in humane wetenschappen zich niet net zo goed in IT kunnen redden als iemand met een meer wetenschappelijke opleiding? Temeer daar 'soft skills' erg belangrijk zijn. Als onderneming is het overigens eenvoudiger een of andere technische lacune aan te vullen dan een tekortkoming op het vlak van de andere vaardigheden», merkt hij op. Dit houdt echter niet in dat er minder waarde gehecht moet worden aan bepaalde opleidingen, stelt Kris Poté (Capgemini): «Het diploma toont waartoe een persoon theoretisch capabel is en het belang hiervan mag niet worden onderschat. Een diploma burgerlijk ingenieur krijg je niet zomaar!»

PERSMAP vorige editie: artikel Metro 6/02/09

 

Alle berichten

• 23 mei 2012: Leerlingen uit Torhout en Oostende pakken prijzen in finale I love IT
• 17 februari 2012: KTA Halle maken robots aan de EhB
• 17 februari 2012: Anneessens Funck maakt robots aan de EhB
• 17 februari 2012: Anneessens Funck en KTA Halle op TVBrussel
• 17 februari 2012: Hoe jongeren warm maken voor IT
• 11 februari 2012: Lennikse en Liedekerkse jongeren ontdekken het vervoer van morgen bij de MIVB
• 25 januari 2012: I love IT maakt jongeren warm voor technologie - 25/01/2012 IBM day
• 11 mei 2010: Ledebergse school redt ‘flikkerend zebrapad’
• 07 mei 2010: BenedictusPoort in de prijzen
• 05 mei 2010: Lichtgevende rugzak wint finale I love IT
• 04 mei 2010: Leerlingen winnen 'I love IT' dankzij hightech rugzak
• 02 mei 2010: Interview Ochtendpost met winnaars Sint-Lodewijkscollege Lokeren
• 30 april 2010: Leerlingen Sint-Lodewijkscollege winnen I love IT met innovatieve rugzak
• 28 april 2010: I Love IT beloont innovatieve jeugd
• 28 april 2010: I Love IT beloont innovatieve jeugd
• 03 maart 2010: Leerlingen warmgemaakt voor carrière in IT
• 03 maart 2010: Zapper zonder batterij valt in de smaak
• 03 maart 2010: Leerlingen houden van IT
• 03 maart 2010: Minister Lieten bezoekt Telenet en I love IT
• 08 januari 2010: Scholieren werken aan groene stroom
• 02 december 2009: 1 Love IT uitgebreider dan vorig jaar
• 27 juni 2009: Jong gemotiveerd, oud gedaan (DataNewsGuide, 27 juni 2008)
• 25 mei 2009: MIVB toont jongeren de weg naar technologie (Metro, 25 mei 2009)
• 25 mei 2009: La STIB conduit les jeunes sur la voie de la technologie (Metro, 25 mei 2009)
• 19 mei 2009: Op zoek naar de nieuwe Gobelijns (De Standaard, 19 mei 2009)
• 18 mei 2009: Intelligente pyjama wint 'I Love IT' wedstrijd (DataNews, 18 mei 2009)
• 18 mei 2009: Slimme pyjama wint uitvinderswedstrijd
• 15 mei 2009: Live verslag van op de finale (FM Brussel, 15 mei 2009)
• 14 mei 2009: Interview met KA Etterbeek (Radio 2, 14 mei 2009)
• 14 mei 2009: Leerlingen ontwerpen broek die vanzelf oprolt (Het Laatste Nieuws, 14 mei 2009)
• 11 mei 2009: Creativiteit troef onder deelnemers I Love IT
• 04 mei 2009: Syntra Vlaanderen - Ondernemersweek (Youtube)
• 23 maart 2009: Met ICT-diploma zit je op rozen (Het Nieuwsblad, 23 maart 2009)
• 06 februari 2009: IT-opleiding zkt. studenten (Metro, 6 febr. 2009)
• 06 februari 2009: Leerlingen ontwerpen intelligente kledij (DataNews, 6 febr. 2009)
• 06 februari 2009: Jongeren ontwerpen intelligente gadgets (Het Nieuwsblad, 6 febr. 2009)
• 06 februari 2009: Scheppersinstituut brainstormt over intelligente kledij (Het Laatste Nieuws, 6 febr. 2009)
• 05 februari 2009: Veel jobs in de technologiesector (VTM Nieuws, 5 febr. 2009)
• 05 februari 2009: Interview met project coordinator Bart Verheecke
• 05 februari 2009: Promotie IT-sector bij Telenet (RTV, 5 febr. 2009)
• 03 februari 2009: De slimste broek ter wereld (Knack Weekend.be, 3 febr. 2009)
• 03 februari 2009: I-love-IT maakt jongeren warm voor technologie (Metro, 3 febr. 2009)
• 13 januari 2009: De I love IT technologiedag bij IBM (FM Brussel, 13 jan. 2009)
• 13 januari 2009: Bowlingcomputer herkent gezichten (Het Laatste Nieuws, 13 jan. 2009)
• 13 januari 2009: Herbeleef een avondje bowlen op Internet of DVD (Het Nieuwsblad, 13 jan. 2009)
• 12 januari 2009: I love IT maakt jongeren warm voor technologische opleiding (FocusTV en WTV, 12 jan. 2009)
• 12 januari 2009: Onderzoekscentrum helpt scholieren bij ontwerpwedstrijd (De Standaard, 12 jan. 2009)
• 09 januari 2009: Centexbel spoort talent op (Het Laatste Nieuws, 9 jan. 2009)
• 15 december 2008: Webtip van de dag: I love IT (Zita, 15 dec. 2008)
• 13 december 2008: I Love IT: Ontwerp een intelligent kledingstuk met je klas (9 lives, 13 dec. 2008)
• 28 november 2008: Wedstrijd zoekt ontwerpers voor intelligente kleding (ZDNet.be, 28 nov. 2008)
• 21 november 2008: Jongeren warm maken voor IT (Working in ICT, . 21 nov. 2008)
• 29 mei 2008: ' I Love IT' moet ict hip maken (Data News, 29 mei 2008)

 

Overzicht alle berichten »

 

rss