Pers

Hoe jongeren warm maken voor IT

vr 17 februari 2012

De bedrijfswereld kampt met een nijpend tekort aan IT-profielen. Ondernemingen moeten zowel de dringendste branden blussen als strategieën op langere termijn bedenken. Ook nemen ze al geruime tijd deel aan het debat over de manieren om jongeren (weer) warm te krijgen voor informatica. Een werk van lange adem.

In de IT-sector is de talentenoorlog nog lang niet uitgewoed. Kijk naar het aantal inschrijvingen op universiteiten en hogescholen en je begrijpt meteen dat er ook de komende jaren niet genoeg informatici zullen zijn. Vooral omdat de vraag naar IT-profielen - of 'digital experts' zoals Agoria ze noemt - alleen maar blijft toenemen. Het enige lichtpunt in de duisternis: iets meer meisjes schrijven zich in voor een IT-gerichte opleiding. Tijdens een debat over de rekrutering van IT-profielen, legden verschillende HR-managers uit dat hun bedrijven inspanningen leveren om jongeren weer zin te doen krijgen in informatica. «Samen met Agoria nodigt Belgacom leerlingen uit het 5de en 6de leerjaar uit. We organiseren bezoeken voor leerlingen uit het middelbaar en stages voor studenten. Uiteraard zijn dat investeringen op lange termijn die heel wat inspanningen vragen, maar met een maatschappelijke impact», aldus Frieder De Borger, Head of Recruitment bij Belgacom. Dergelijke initiatieven zien we ook bij Telenet. Margot Vonckx, Senior Recruitment Officer: «Ook wij werken samen met scholen. We geven studenten bijvoorbeeld de kans om hun stage of eindwerk bij Telenet te realiseren. Dat vraagt inderdaad inspanningen, maar dat loont geregeld wanneer leerlingen die bij ons geweest zijn tijdens hun middelbaar, ervoor kiezen om hun carrière bij Telenet te beginnen.» Carine D'Hamers, adjunct-algemeen directrice bij Etnic (overheidsbedrijf voor nieuwe ICT-technologieën van de Franse gemeenschap), vertelt ons dat ook haar instelling geregeld studenten verwelkomt voor een stage. «We omkaderen en begeleiden hun opleiding. Aan het einde van de stage vragen we de beste stagiairs om aan een rekrutering deel te nemen.» Ze benadrukt ook dat er meer meisjes een zetje in de richting van een informaticaopleiding moeten krijgen. «Traditioneel vinden we niet veel meisjes in die richtingen, omdat zo'n opleiding vooral met techniek geassocieerd wordt. Een reëel probleem omdat de richting een hele reeks specialisaties omvat die allesbehalve technisch zijn. Er is dus geen enkele reden waarom jongeren, en vooral meisjes, niet geïnteresseerd zouden zijn.»

Offshore moet redding brengen

Recruiters hebben geleerd om uiteenlopende kanalen in te schakelen om jongeren naar hun bedrijf te lokken. Alle panelleden wijzen erop dat de sociale netwerken en referralprogramma's (aanbevelingen) de laatste jaren onmisbaar geworden zijn. Verder hebben ze ook elk hun eigen manieren om het tekort aan IT-profielen in te vullen. Zo koos Capgemini resoluut voor offshore samenwerkingen. «Zo'n 100 Indiase informatici zijn permanent aan de slag voor de Belgische klanten van Capgemini en voeren specifieke taken uit. Doorgaans komen ze hier kennismaken met de klanten of met een klantenportefeuille, om daarna vanuit hun eigen land te werken. We maakten die keuze vijf jaar geleden al en dat heeft nooit problemen opgeleverd voor de ontwikkeling van de huidige technologieën. Die offshore medewerkers zijn voor ons een absolute noodzaak om onze projecten af te wikkelen», vertelt Kris Poté, Vice President marketing & communication bij Capgemini.

«Het is heel goed denkbaar om bepaalde technische ondersteunende functies uit te besteden via dienstencontracten. voor taken die niet echt kritiek zijn voor onze onderneming», beaamt Johan Smets, Resource manager bij EDF Luminus. «Verder doen we ook een beroep op externe consulenten. Momenteel vertegenwoordigen ze ongeveer een derde van de medewerkers die we op onze IT-projecten inzetten. Terwijl we er voor onze corebusiness op toezien dat we intern over de nodige IT-competenties beschikken», voegt dhr. Smets daaraan toe. «Voor heel specifieke profielen doen ook wij een beroep op externe consulenten, terwijl de belangrijkste functies door mensen op de payroll van Telenet ingevuld worden. Consulenten zijn een manier om te voorkomen dat sommige projecten achterstand oplopen, maar het mag geen systematische gewoonte worden», merkt Margot Vonckx (Telenet) op.

Frieder De Borger (Belgacom) is van oordeel dat een planning van de 'workforce' van het personeel een must is om te vermijden dat de projecten een achterstand oplopen door het tekort aan IT-profielen. «Bij Belgacom proberen we de aanwezige en afwezige competenties daarom continu te monitoren. Zodra we een tekort in een bepaald vakgebied vaststellen, proberen we die lacune in te vullen via interne opleidingen of externe hulp.» Al is dat niet bepaald makkelijk, want de telecomsector blijft groeien. En specifieke vakgebieden zoals 'storage', 'cloud computing' of video-oplossingen impliceren dat je over medewerkers beschikt die aan die groei willen meewerken, ook al beschikken ze niet voor 100% over de technische vereisten op die vlakken. IT, dat is continu bijleren!

 

 

Alle berichten

• 23 mei 2012: Leerlingen uit Torhout en Oostende pakken prijzen in finale I love IT
• 17 februari 2012: KTA Halle maken robots aan de EhB
• 17 februari 2012: Anneessens Funck maakt robots aan de EhB
• 17 februari 2012: Anneessens Funck en KTA Halle op TVBrussel
• 17 februari 2012: Hoe jongeren warm maken voor IT
• 11 februari 2012: Lennikse en Liedekerkse jongeren ontdekken het vervoer van morgen bij de MIVB
• 25 januari 2012: I love IT maakt jongeren warm voor technologie - 25/01/2012 IBM day
• 11 mei 2010: Ledebergse school redt ‘flikkerend zebrapad’
• 07 mei 2010: BenedictusPoort in de prijzen
• 05 mei 2010: Lichtgevende rugzak wint finale I love IT
• 04 mei 2010: Leerlingen winnen 'I love IT' dankzij hightech rugzak
• 02 mei 2010: Interview Ochtendpost met winnaars Sint-Lodewijkscollege Lokeren
• 30 april 2010: Leerlingen Sint-Lodewijkscollege winnen I love IT met innovatieve rugzak
• 28 april 2010: I Love IT beloont innovatieve jeugd
• 28 april 2010: I Love IT beloont innovatieve jeugd
• 03 maart 2010: Leerlingen warmgemaakt voor carrière in IT
• 03 maart 2010: Zapper zonder batterij valt in de smaak
• 03 maart 2010: Leerlingen houden van IT
• 03 maart 2010: Minister Lieten bezoekt Telenet en I love IT
• 08 januari 2010: Scholieren werken aan groene stroom
• 02 december 2009: 1 Love IT uitgebreider dan vorig jaar
• 27 juni 2009: Jong gemotiveerd, oud gedaan (DataNewsGuide, 27 juni 2008)
• 25 mei 2009: MIVB toont jongeren de weg naar technologie (Metro, 25 mei 2009)
• 25 mei 2009: La STIB conduit les jeunes sur la voie de la technologie (Metro, 25 mei 2009)
• 19 mei 2009: Op zoek naar de nieuwe Gobelijns (De Standaard, 19 mei 2009)
• 18 mei 2009: Intelligente pyjama wint 'I Love IT' wedstrijd (DataNews, 18 mei 2009)
• 18 mei 2009: Slimme pyjama wint uitvinderswedstrijd
• 15 mei 2009: Live verslag van op de finale (FM Brussel, 15 mei 2009)
• 14 mei 2009: Interview met KA Etterbeek (Radio 2, 14 mei 2009)
• 14 mei 2009: Leerlingen ontwerpen broek die vanzelf oprolt (Het Laatste Nieuws, 14 mei 2009)
• 11 mei 2009: Creativiteit troef onder deelnemers I Love IT
• 04 mei 2009: Syntra Vlaanderen - Ondernemersweek (Youtube)
• 23 maart 2009: Met ICT-diploma zit je op rozen (Het Nieuwsblad, 23 maart 2009)
• 06 februari 2009: IT-opleiding zkt. studenten (Metro, 6 febr. 2009)
• 06 februari 2009: Leerlingen ontwerpen intelligente kledij (DataNews, 6 febr. 2009)
• 06 februari 2009: Jongeren ontwerpen intelligente gadgets (Het Nieuwsblad, 6 febr. 2009)
• 06 februari 2009: Scheppersinstituut brainstormt over intelligente kledij (Het Laatste Nieuws, 6 febr. 2009)
• 05 februari 2009: Veel jobs in de technologiesector (VTM Nieuws, 5 febr. 2009)
• 05 februari 2009: Interview met project coordinator Bart Verheecke
• 05 februari 2009: Promotie IT-sector bij Telenet (RTV, 5 febr. 2009)
• 03 februari 2009: De slimste broek ter wereld (Knack Weekend.be, 3 febr. 2009)
• 03 februari 2009: I-love-IT maakt jongeren warm voor technologie (Metro, 3 febr. 2009)
• 13 januari 2009: De I love IT technologiedag bij IBM (FM Brussel, 13 jan. 2009)
• 13 januari 2009: Bowlingcomputer herkent gezichten (Het Laatste Nieuws, 13 jan. 2009)
• 13 januari 2009: Herbeleef een avondje bowlen op Internet of DVD (Het Nieuwsblad, 13 jan. 2009)
• 12 januari 2009: I love IT maakt jongeren warm voor technologische opleiding (FocusTV en WTV, 12 jan. 2009)
• 12 januari 2009: Onderzoekscentrum helpt scholieren bij ontwerpwedstrijd (De Standaard, 12 jan. 2009)
• 09 januari 2009: Centexbel spoort talent op (Het Laatste Nieuws, 9 jan. 2009)
• 15 december 2008: Webtip van de dag: I love IT (Zita, 15 dec. 2008)
• 13 december 2008: I Love IT: Ontwerp een intelligent kledingstuk met je klas (9 lives, 13 dec. 2008)
• 28 november 2008: Wedstrijd zoekt ontwerpers voor intelligente kleding (ZDNet.be, 28 nov. 2008)
• 21 november 2008: Jongeren warm maken voor IT (Working in ICT, . 21 nov. 2008)
• 29 mei 2008: ' I Love IT' moet ict hip maken (Data News, 29 mei 2008)

 

Overzicht alle berichten »

 

rss